mandag den 28. april 2008

Aktiviteter i naturen.

Jeg vil starte med at sige, at jeg grundet en presset hverdag i børnehaven ikke har haft muligheden for at afprøve mine valgte aktiviteter, men jeg glæder mig. Så derfor må i vente med responsen på hvordan det gik og med billederne.
Aktiviterne jeg har valgt hedder:
"Find det samme"
Børnene deles op i 2 hold, der begge - indenfor et begrænset område - skal finde 5 genstande. Disse ting bliver lagt på et tæppe, hvorefter det andet hold skal prøve at de samme ting indenfor et angivet tidsrum f.eks 10 minutter. Kilde sjovide

Lidt om det pædagogiske: Børnene skal koncentrere sig om at huske de 5 genstande, samarbejde, så ikke alle leder efter den samme ting, de lærer noget om hvor de forskellige ting hører til, i og med at de skal finde det sted det gemmer sig.

"Gæt et træ"
Der skal bruges et tørklæde.
I min biotop er der et lille område, hvor der er nogle forskellige "former" træer. Et af børnene får her et tørklæde for øjnene, hvorefter han eller hun føres af en lille omvej hen til et træ. Dette træ må nu beføles på alle måder, hvorefter barnet - stadig med tørklæde for øjnene - føres tilbage til hvor vi startede.
Tørklædet tages nu af, og barnet skal nu prøve at finde sit træ. Kilde sjovide

Lidt om det pædagogiske ved denne aktivitet: Det er vigtigt, at man her ikke laver udfordringer sværere end man formår barnet kan gennemføre, da det er sjovest, at kunne finde tilbage til sit træ. Selvfølgelig er det hellere ikke nogen skam, at måtte give op, og nogen børn giver nok op før de får startet. Her er det så vores opgave, at hjælpe barnet på vej, ved at spørge ind til om det kan huske hvilken vej de gik, var det et lille eller et stort træ o.s.v

"Peg på noget"
En voksen, eller et barn står i midten af børneflokken og siger: Når jeg tæller til tre skal alle pege noget gult, eller spidst, glat, gråt, blødt, levende, højt ja kun fantasien sætter grænser. Kilde sjovide

Det pædagogiske: Børnene lærer her noget om farver, former , og om at orientere sig. Hvor er jeg og hvor kunne der være noget som passer?

Den sidste aktivitet jeg har valgt hedder:
"Affaldspioner"
I skal bruge: Karameller, tyggegummi, bolcher eller andet, der er pakket ind i papir. Skema til at krydse af på.

Stil jer et sted, hvor der er en skraldespand i nærheden. Hold øje med, hvad folk gør med papiret. Smider de det i skraldespanden, putter det i lommen eller smider det på gulvet? Hvor mange spiser karamellerne med det samme?

Når I er færdige med undersøgelsen, lægges tallene sammen. Hvad synes I om resultatet? Var folk hensynsfulde eller ligeglade? Kan man gøre noget for at oplyse folk om, at de skal putte affald i skraldespanden? Lav en plakat med resultatet og hæng den op, hvor I lavede forsøget. Kilde Skoletjenesten.

Det pædagogiske: Aktiviteten kunne udføres med hjælp fra en anden gruppe i børnehaven. De kunne være "prøveklude"
Børnene lærer at værne om naturen. De får nogle redskaber som de forhåbentlig tager med sig og giver fra sig til andre, som har brug for det.










Ingen kommentarer: