tirsdag den 6. november 2007

Computerspil i pædagogiske institutioner.

Den digitale leg-
Børn er ikke hvad de har været og de voksne forstår ikke altid deres leg.
Med det mener jeg, at mange ældre pædagoger ikke helt kan følge med udviklingen som den er i dag. Jeg har arbejdet sammen med nogle pædagoger som ikke anede hvor det skulle starte eller slukke en computer! Så når det var dem der skulle lukke børnehaven, var der ikke noget der hed computerspil, er det rimligt? Jeg mener ikke. Jeg er af den mening, at man som fagperson må følge med udvikling og gøre noget for at sætte sig ind i de ting der forgår som man ikke umiddelbart kender noget til.
Som Lis var så flink at skrive til mig står kravet meget tydeligt i ministeriets guide til pædagogiske læreplaner under målene for "Kulturelle udtryksformer og værdier":At børnene har adgang til materialer, redskaber og moderne medier, som kan give oplevelser og bidrage til børns skabende kulturelle aktiviteter. Så forstår jeg jo ikke, hvorfor der er så mange institutioner der stadig ikke har en copmputer som er tilgængelig for børn!
Jeg mener at vi som fagfolk har en forpligtigelse til at tage det her med tilgænglig computer til børnene alvorligt. Det er den vej udviklingen går... Vi kan jo tage os selv som eksempler.. Vi er ved at tage en videregående uddannelse over nettet... Hvad bringer fremtiden så ikke?? Så vores børn skal lære at betjene en computer lige så snart de er klar til det... Hvornår de er det afhænger meget af barnet, og interessen for spil. Men min egen søn som lige er fyldt 4 år mestre computerspil og betjeningen af mus med meget stor succes... Men han har også fået lov.. fået lov til at lave fejl, komme ud af det, trykke på forkerte knapper, han har lært det på hans måde og i hans tempo og det til stor nytte nu... Og jeg er overbevist om at det kommer ham til gode senere hen.
Gode computerspil giver børnene succesoplevelser, hvilket gør at de bliver vilde med det. Hvilket spil der egner sig bedst til barnet afhænger meget af, hvilken computerfærdighed barnet er i besiddelse af. Start med spil, hvor tempoet er roligt og hvor barnet kan få en ting til at gøre noget ved at klikke på den. Her starter succesen.

1 kommentar:

lis faurholt sagde ...

Ja. Det, som virkeligt er vigtigt, er at have nogle virkeligt tungtvejende pædagogiske argumenter. Ikke blot giver denne bloggerperiode jer forhåbentlig en masse faglige argumenter, men du peger på et virkeligt betydningsfuldt es, I har i ærmet: læreplanernes mål! Det burde kunne overbevise alle - også de, der laver institutionens budgetter.