fredag den 23. november 2007

Hvordan lærer jeg noget nyt??

For at jeg kan lære noget nyt, skal jeg få denne aha oplevelse; "Nåh, det er sådan jeg lærer!"
Ikke to mennesker lærer på samme måde. Når vi lærer noget nyt, omsætter vi en masse informationer til en sammenhængende viden. Den nye viden vi tilegner os bliver blandt andet skabt af den erfaring vi gør os på forskellige områder og de oplevelser vi opnår herved. Det er vores fortolkninger af de oplevelser der bestemmer vores holdning dertil og vores reaktion på dem.
Hvordan lærer jeg noget nyt??
For at jeg kan lære noget, og få det bedste ud af det skal jeg;
  1. have vilje og evne til at arbejde selvstændigt og være i stand til at træffe afgørelser om mig selv
  2. deltage aktivt i processer
  3. arbejde i grupper, hvor jeg kan lære af andre
  4. have vilje til at ændre mig, hvis det er nødvendigt
  5. reflektere over det jeg oplever
  6. ansvar for egen læring

På et stykke papir jeg fik udleveret af min vejleder i 1. løn står der;

Selvstændigt arbejde er alfa omega i al læring. Et menneske husker informationer alt efter hvordan han/hun har optaget den, man husker;

  • 10% af det man læser
  • 20% af det man hører
  • 30% af det man ser
  • 70% af det man ser og hører
  • 90% af det man er aktivt involveret i

De % kan jeg tilslutte mig med stor succes, for det beskriver lige præsis hvordan jeg som person lærer noget nyt bedst, samtidig med også at kunne huske det!

2 kommentarer:

lis faurholt sagde ...

Kloge overvejelser. Og mon ikke det netop er kombinationen af læse/se/høre/involvere, der er vigtig? Tænk på gamle dages mesterlære, hvor læredrengen deltog, så og hørte mesteren og svendene - der blev det jo oftest blot til kopiering. Hvor var den selvstændige tanke (reflektionen) og råstoffet til nye ideer?

Heidi sagde ...

Nej, jeg kan kun tilslutte mig de % som jeg også skriver i indlægget. For mig er det virkelighed. Man lærer med tiden, hvordan lærer bedst. Dermed ikke sagt at denne måde er den rigtige hver gang... :)